Najnowsze artykuły

Kiedy warto udać się z dzieckiem do...

Schorzenia narządu ruchu to poważny problem dotyczący znacznej części populacji. Im wcześniej się je zdiagnozuje, tym łatwiej skorygować ewentualne...

Czytaj Więcej

Kontuzje ortopedyczne początkujących biegaczy

Bieganie jest doskonałą formą treningu aerobowego. Taki wysyłek może znacząco poprawić kondycję nie tylko ciała, lecz także ducha. Bieganie przynosi naszemu organizmowi szereg korzyści: zmniejsza stres, zwiększa zdolność koncentracji, wzmacnia układ krążenia, pozytywnie wpływa na kondycję serca, poprawia wydolność tlenową, pomaga łagodzić symptomy depresji a nawet zmniejsza ryzyko przedwczesnej śmierci. Wielu badaczy wyznaje, że ludzkie ciało zostało wręcz stworzone do biegania, a statyczny tryb życia tylko nam szkodzi. Bieganie to najłatwiej dostępna forma ćwiczeń wytrzymałościowych, do których nie potrzebujemy właściwie żadnego sprzętu – tak naprawdę wystarczą nam tylko dobre buty. Jednak podobnie jak w przypadku innych dyscyplin, jeśli do tej pory nie biegaliśmy, powinniśmy na początek stopniowo przyzwyczaić nasze ciało do zwiększonego wysiłku fizycznego. W przeciwnym razie możemy szybko narazić się na bolesną kontuzję. Jakie urazy ortopedyczne najczęściej przytrafiają się początkującym biegaczom?

Zapalenie ścięgna Achillesa

Urazy ścięgna Achillesa to zdecydowanie najczęstsza kontuzja początkujących biegaczy. Ścięgno piętowe jest zbudowane z tkanki łącznej właściwej zbitej. Łączy dwa mięśnie łydki z kością pięty i jest odpowiedzialne za przenoszenie siły z mięśni podudzia na zgięcie podeszwowe stopy. Pomimo tego, że ścięgno Achillesa jest największym i najmocniejszym ścięgnem w ciele człowieka, w trakcie biegania jest ono narażone na różne typy uszkodzeń. Urazom sprzyjają osłabione i nierozciągnięte mięśnie podudzia oraz niewytrenowane mięśnie goleni. Kontuzje ścięgna Achillesa u biegaczy wynikają ze zbyt dużych przeciążeń – siły oddziałujące na tkankę podczas biegania mogą nawet dziesięciokrotnie przekraczać masę ciała sportowca. Przyczynami kontuzji może być także trenowanie w nieodpowiednich butach, niewłaściwa rozgrzewka (lub jej zupełny brak), zła technika biegania oraz brak regeneracji po skończonym ćwiczeniu.

Kolano biegacza

Osoby rozpoczynające swoją przygodę z bieganiem narażone są na kontuzję zwaną zespołem bólu przedniej części stawu kolanowego, potocznie nazywaną „kolanem biegacza”. To dość często występująca dolegliwość związana z przeciążeniem przedniej części kolana. Przeciążany staw kolanowy ulega licznym mikrourazom, które sumują się w czasie i mogą prowadzić do poważniejszych problemów. Typowym objawem jest ból w przedniej lub bocznej części kolana nasilający się podczas ćwiczeń. Ortopedzi specjalizujący się w medycynie sportowej są zgodni, że przyczyną są w tym przypadku zbyt intensywne treningi.

Złamania zmęczeniowe

To jedna z poważniejszych kontuzji przytrafiających się biegaczom. Najczęściej dotyczy osób pokonujących duże dystanse, np. maratony. Ryzyko wystąpienia złamania zmęczeniowego zwiększa się z każdym przebiegniętym kilometrem. Na urazy szczególnie narażone są osoby z zaburzeniami mineralizacji kości (np. biegacze cierpiący na choroby endokrynologiczne). Jeśli dopiero rozpoczynamy bieganie długodystansowe musimy odpowiednio rozplanować plan treningowy. Przygotowanie do maratonu powinno trwać nie krócej niż dwa miesiące. W tym czasie pracujemy nad kondycją poszczególnych partii ciała i trzymamy się odpowiedniej diety. Przebiegnięcie 42 kilometrów po raz pierwszy to nie lada wyczyn, dlatego nie podejmujmy tego wyzwania zbyt pochopnie. Pamiętaj, że trening musi być dostosowany do twoich możliwości: nie przemęczaj się i nie narzucaj sobie za dużo szczególnie w pierwszych tygodniach przygotowania.